Nejvíc si vážím ryzlinku v Salonu vín, říká vinař Baláž

převzato z webu Břeclavského deníku (https://breclavsky.denik.cz) 6.5.2012

Dolní Dunajovice /SERIÁL VINAŘI POD LUPOU/- Devětačtyřicetiletý Jiří Baláž vinaří od roku 1998. Je ženatý, má dvě děti a společníkem v rodinném Vinařství Balážovi je mu bratr Jan. Jiří Baláž pomáhal rodičům ve vinohradě i ve sklepě už od malička.

V současné době hospodaří na jedenácti hektarech vinic. Převážně jsou nově vysazené. Kromě jednoho hektaru nejsou starší než jedenáct let. Bratři Balážovi vyrábí převážně přívlastková vína od kabinetů po výběr z bobulí. Nejvíce si cení úspěchu v soutěži Král vín 2011, kdy Kerner z Vinařství Baláž byl ohodnocený pěti korunkami. Váží si také úspěchu na AWC Viena 2010, 2011 a také zařazení Ryzlinku vlašského do Salonu vín České republiky v roce 2010.Jak a díky komu jste se k vinařství vlastně dostal?

K vinaření jsem se dostal již ve školním věku, kdy jsem rodičům pomáhal při práci ve vinohradě i ve sklepě. Tehdy jsem to bral jako neoblíbenou práci, dnes jsem tomu rád. Přibližně v roce 2006 jsem se spřátelil s Filipem Mlýnkem. Ten mě naučil, jak využívat při výrobě vína nové technologie, jak odkalovat mošty, zakvášet čistými kulturami kvasinek, jak nachystat víno na lahvování a tak dále. Do té doby jsme dělali vína „po staru".

V čem podle vás spočívá tajemství výroby dobrého vína?
Myslím, že tajemství dobrého vína spočívá v poctivé práci jak ve vinici, tak ve sklepě.

Existuje nějaké pravidlo, kterým se jako vinař bezvýhradně řídíte?
Právě je to ta poctivá práce. Nic se nesmí dělat na půl.

Kolik vína denně obvykle vypijete?
Nepiju víno pravidelně, pokud se nejedná o nějakou slavnostní akci, tak dva až tři dny v týdnu maximálně dvě deci vína za večer. Do tohoto samozřejmě nepočítám přechutnávání ve sklepě při výrobě, při lahvování a tak dále.

Jakou nejkrásnější a naopak nejhorší chvíli jste s vínem dosud zažil?
Tak nejkrásnější chvíle jsou, když zákazníci naše víno pochválí, a nebo když přebírám na výstavách ocenění za naše víno. A nejhorší? Asi žádné, teď si na nic nevzpomínám.

Kterého ze svých vinařských úspěchů si ceníte nejvíc?
Asi to bude zařazení našeho Ryzlinku vlašského do Salonu vín v roce 2010.

Máte raději tradiční odrůdy a postupy, nebo jste spíše zastáncem moderních metod a nově vyšlechtěných o­drůd?
Při výrobě vína jsem určitě zastáncem moderních postupů při výrobě vína, ale co se týče odrůd, tak mám osobně raději tradiční. Nejvíce Ryzlink vlašský, Ryzlink rýnský a Sylvánské zelené, i když jsme v nedávné době vysadili Kerner a Hibernal.

Kterého z vašich konkurentů si nejvíc vážíte? A proč?
Je to vinař Filip Mlýnek. Jednak jsem přesvědčený, že je to velice dobrý vinař s darem od boha. Vážím si ho také proto, že kdykoliv jsem potřeboval, tak mi vždy poradil a naučil mě dělat taková vína, jaká dnes děláme. Za to mu chci poděkovat.

Myslíte na budoucnost? Vychováváte si svého nástupce?
Mám dvě děti dceru Lucii a syna Jirku. I když ve vinařství pomáhají, tak vinařskou školu nedělá ani jeden. Ale kdo ví. Taky jsem se v mládí dušoval, že mě už ve vinohradě nikdy nikdo neuvidí. Ve vinařství jsme dva společníci já a můj bratr Jan. Jeho dcera se v pátek dozvěděla, že byla přijata na střední vinařskou školu do Valtic. Takže si myslím, že o nástupce našeho vinařství je postaráno.

Doporučení: víno pro dnešní večer
Doporučuji Ryzlink vlašský. Je to typická odrůda pro Dolní Dunajovice. Nos vína je příjemně svěží a převážně ovocný s lehkým květinovým nádech a osvěžující mineralitou. Paleta se projevuje typickým odrůdovým charakterem, a to převážně svěží mineralitou a příjemnou neagresivní šťavnatou kyselinou. Je to víno vhodné ke každodennímu pití nebo jako vhodný doplněk k lehkým zeleninovým salátům. Jiří Baláž

Autor: Jiří Ševčík

zdroj: https://breclavsky.denik.cz/serialy/nejvic-si-vazim-ryzlinku-v-salonu-vin-20120506.html